En motor som är igång blir snabbt varm och för att motorn inte ska bli överhettad måste motorn kylas.
Vissa motorer kyls med enbart luft och vissa med hjälp av vätska. Luftkylda motorer är så gott
som underhållsfria men den valigaste avkylningsmetoden är med hjälp av vätska.
Vätskan består vanligtvis av vatten med en viss mängd tillsatt glykol som frostskydd. Om inte
glykol tillsätts kan motorn och kylaren frysa sönder vid låga temperaturer när vattnet fryser till
is. Mängden tillsatt glykol bör dock aldrig överstiga 50% av kylvätskan.
Kylvätskan flödar eller cirkulerar genom motorn med hjälp av en pump. Avkyld vätska flödar in i
motorn och den varm vätskaa flödar ut vidare till kylaren för att kylas av. När du kör kyls vätskan
av fartvinden som passerar genom kylaggregatet. Vid tomgångskörning eller vid körning i låga hastigheter
kan en fläkt startas som hjälper till att kyla aggregatet.
Kylvätskans temperatur ska vara c:a 80-90 grader och ska inte överstiga 100 grader vilket innebär att
vattnet då börjar koka.
På instrumentbrädan finns en mätare eller en symbol som tänds om temperaturen blir för hög. Om symbolen börjar lysa kan motorn börja 'koka' och du ska då stanna bilen och stänga av motorn. Motorn kan skadas allvarligt om den blir överhettad.
Om bilen börjat 'koka' det vill säga om kylvätskan blivit för varm eller om varningssymbolen lyser kan
du kontrollera följande:
Om motorn kokat och du fyllt på med nytt vatten kan det enligt vissa ibland hjälpa att sätta på full värme i kupén. Detta för att hjälpa till att avleda värme från motorn och förhindra att temperaturen blir för hög.
Ref id: VC 6476-27 2021-10-12Sv: Gunnar 2023-03-28
På lastbilar finns en mätare som man ska hålla sig inom för att köra miljö vänligt. Borde finnas på alla vanliga bilar också! Folk släpper ut avgaser i onödan som jag får andas in.
Erik 2023-02-23
Finns kylsystem på elbilar?
azimi 2020-06-25
jag använder den informatinon teknik
Robert Sollare 2020-06-23
Jag har en Volvo Penta AQ 170 ( båtmotor) den har sötvattenskylning. Enligt uppgift skall den rymma 12 liter kylvätska. Jag gjorde mitt bästa för att tömma motorn på allt kylvatten. Lossade på slangar och avtappningskranar till sötvattenkylningen och trodde att det mesta runnit ut. Dum som jag var hällde jag sedan ner blå glykol i sötvattenkylningen. Jag räknade att få i 6 liter då totalen skulle vara 12 liter. Jag fick i 5 liter glykol sedan var det fullt....Kan det stå kvar 7 liter vatten ?
David 2020-06-22
Varför kokar skiten hela jäkla tiden
Gunnar 2019-02-13
Varför finns det ingen varningslampa eller indikator som lyser så länge motorn är kall? Det kan vara bra att veta för att undvika gasa mycket och därmed förhindra onödiga utsläpp.
Kamran 2019-02-12
Jätte bra information för mig som studera på kursen biltekniker.
Skriv en kommentar
Jag är inte en robot.
7 Kommentarer